شرایط و علائم ظهورمطالعات فرهنگیمقالات

بشارت ظهور در کلام معصومین (ع)

 مقدمه:

داشتن تصویری مبهم و مجمل از رویدادهای آینده از نداشتنش بهتر است، و در بسیاری از موارد دقت و قطعیت بسیار، اصلاً ضرورت ندارد.[۱]انسان میان گذشته و آینده و دیروز و فردا زندگی می‌کند و شخصیت و هستی او، به گذشته و آینده بستگی دارد؛ چنان که اگر از گذشته‌اش بریده شود یا از آن بی‌خبر باشد دچار کمبود می‌شود و نمی‌داند چگونه بوجود آمده و چگونه زندگی کرده است، زادگاهش کجاست و تاریخش چیست؟ همچنین اگر نسبت به آینده خود و همه همنوعان انسانی خود شناختی – اگر چه اندک- نداشته باشد و نداند که او و دیگر انسان‌ها به کدام راه می‌روند و چه سرنوشتی در انتظار آنان است، دچار سردرگمی و سرگردانی می‌شود.

   گذشته شناسی با علم تاریخ است و آینده شناسی در پرتو پیش بینی‌های دینی روشن می‌شود و گهگاه آینده نگری‌های انسانی، سایه روشنی نسبت به آینده پدید می‌آورد. آینده شناسی‌های انسانی چون دلیل روشنی در دست ندارد احتمالی و فرضی است و چه بسیار که اینگونه پیش گوئیها نادرست از کار درآید.

   امام علی(علیه السلام):بدانید که در فردا (حوادثی پدید می‌آید) و در آینده مسائلی رخ خواهد داد که برای شما نا آشنا و ناشناخته است…[۲]

   امّا آینده شناسی‌های دینی، که پیامبران و امامانِ آگاه و راستگو آن را پیشگویی کردند و با علم خدایی سخن گفتند، موجب آرامش فکر و اطمینان انسان می‌شود چون پیامبران و امامان بارها و بارها پیشگوئیهایی کردند و همه راست و درست درآمده است. از این رو، آنچه آنان درباره آینده می‌گویند حتمی است.

   آینده شناسی، برای همه انسان‌ها لازم است؛ لیکن برای جوانان و نوجوانان لازم تر؛ زیرا افراد سالخورده و کهن سال بیشترین بخش عمرشان را گذرانده اند و بخش اندکی از زندگی شان، بیشتر باقی مانده است. امّا نوجوانان و جوانان بیشترین بخش عمرشان باقی مانده و آینده بیش از نیم قرن عمر آنان را تشکیل می‌دهد. از این رو، باید بیشتر بررسی کنند که در آینده چه مسائلی رخ خواهد داد و چه پیشامدهایی در سر راه انسان قرار دارد. شاید در دوران آینده زندگی یک نوجوان یا جوان، همان حوادث بزرگ را که پیشگویی کردند پدید آید و اوضاع جهان دگرگون شود و حکومت‌های ظلم واژگون شوند و حکومت و دولتی خدایی آشکار گردد و همه انسان‌ها را به طور مساوی بنگرد و ظلم‌ها را نابود سازد و برابری و برادری میان همه مردم پدید آورد. همه افراد انسانی را چون یک خانواده به هم مهربان کند و این مشکلات را بر طرف سازد.

   نوجوان و جوان باید به چنین روزهایی که ممکن است در بقیه دوران زندگی او رخ دهد، توجه داشته باشد و خود را برای آن دوران و شرایط آن آماده کند، چون در هر اجتماعی شرایطی برای زندگی وجود دارد و باید شایستگی زندگی در آن دوره را داشته باشد. بویژه اگر بخواهد فردی شایسته باشد، باید از هم اکنون با به کارگیری روش‌های تربیتی و اخلاقی خود را شایسته بسازد. چون اخلاق‌های زشت و غیر انسانی یا اخلاق‌های زیبا و انسانی، کم کم در انسان بوجود می‌آید و انسان را بالا می‌برد یا پایین می‌آورد؛ یکباره یک نوجوان یا جوان، نیک و نیک رفتار نمی‌شود، این صفت ‌ها همه، به تدریج و با مواظبت و تربیت در آدمی پدید می‌آید. بنابراین برای شرکت در جامعه آینده که جامعه انسانی و اسلامی کامل است و همه رفتارها و کردارها نیک و زیباست، باید از هم اکنون آماده شد و با نیکی و اخلاق انسانی و تربیت درست خو گرفت و عادت کرد و خوبی‌ها را به صورت عادت‌هایی در روح جایگزین ساخت تا آنگاه که انقلاب جهانی امام مهدی( رخ داد، جوانان و نوجوانان شایستگی شرکت در آن دوران را داشته باشند.

   در گفتار معصومان رسیده است که یاران حضرت مهدی جوانان هستند و سالخوردگان، میان یاران حضرت چون نمک در غذا اندکند. امام علی(علیه السلام):یاران مهدی جوانان هستند و سالخورده‌ای میان آنان نیست مگر به مقدار سُرمه در چشم و نمک در غذا، و کمترین بخش غذا نمک است [۳]

   از این حدیث معلوم می‌شود که جوانان، بیشتر باید آینده شناس باشند و ضوابط و مقررات آن را خوب بدانند و بیش از همه، خود را برای آینده بسازند و فداکار بار بیایند. این رساله کوچک اگر راه آینده شناسی را کمی روشن کند و در این راه اندکی موفق شود، مایه خرسندی است.

امام مهدی(علیه السلام) در قرآن

وَ لَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّلِحُونَ[۴]؛ ما در زبور داود، از پس ذکر (تورات)، نوشته ایم که سرانجام، زمین را بندگان شایسته ما به ارث می‌برند (و بر کره زمین حاکم می‌شوند). طبق فرموده پیشوای پنجم حضرت امام محمد باقر(، این بندگان شایسته که وارثان زمین شوند. اصحاب مهدی) هستند، در آخرُالزمان[۵]

امام مهدی(علیه السلام)  در سخن پیامبر

پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله):…خداوند از فرزندان حسین امامانی قرار داده است که راه و روش و آیین مرا برپا می‌دارند. نهمین آنان قائم خاندان من «مهدی» امتم می‌باشد. او شبیه ترین مردمان به من است در سیما و گفتار و کردار. پس از غیبتی طولانی و سرگردانی و سردرگمی مردم، ظاهر می‌شود، آنگاه آیین خدا را آشکار می‌سازد… پس زمین را از عدل و داد پُر می‌کند پس از آن که از ستم و بیداد لبریز شده باشد.[۶]

امام مهدی( در سخن حضرت فاطمه)

   جابر می‌گوید: خدمت حضرت فاطمه رفتم، لوحی نزد آن بانو نهاده بود که در آن نام‌های امامان نوشته شده بود (از آن جمله درباره دوازدهمین امام چنین آمده بود) پس از امام یازدهمین (امام حسن عسکری) راه امامت را کامل می‌کنم با فرزندش که رحمت برای همه جهانیان است. او (امام دوازدهم) دارای کمال موسی و شکوه عیسی و شکیبایی ایوب است… در زمان (غیبت) این امام، دوستان من (دینداران راستین) به مشکلات گرفتار شوند… آنان به حق دوستان منند (چون در دینداری پایداری می‌کنند). درود و رحمت خداوند بر آنان باد. آنان (مردمان دوران غیبت) بی‌گمان هدایت شدگان و راه یافتگانند.[۷]

امام مهدی (علیه السلام) در سخن امامان

  1. امام علی(علیه السلام): اصبغ نُباته که از شاگردان و یاران آن حضرت است می‌گوید: روزی نزد امیر مؤمنان( رفتم، دیدم در فکر فرو رفته است و با انگشت بر زمین خط می‌کشد. گفتم:‌ای امیر مؤمنان! چه شده است که در فکر فرو رفتید؟… امام فرمود: در مولودی می‌اندیشم که از نسل من است و او «مهدی» است که زمین را از عدل و داد پر می‌کند پس از آن که از ستم و بیداد پُر و لبریز شده باشد…[۸]
  2. امام حسن(علیه السلام): … (امام) قائم که (هنگام ظهورش)، حضرت عیسی از آسمان فرود می‌آید و پشت سر او نماز می‌گذارد… تولدش از مردمان پنهان است و از چشم‌ها غایب می‌شود… او نهمین فرزند برادرم حسین است و فرزند بهترین زنان. عمری طولانی دارد، و خداوند او را (در زمین) آشکار می‌سازد در سیمای انسانی چهل ساله، تا همگان بدانند که خداوند بر هر کاری قادر است.[۹]
  3. امام حسین(علیه السلام): اگر از دنیا یک روز (بیش) باقی نمانده باشد، خداوند آن روز را دراز گرداند، تا مردی از فرزندان من قیام کند، و زمین را از عدل و داد لبریز کند، پس از آن که از ستم و ظلم پُر شده باشد. این چنین از پیامبر شنیدم.[۱۰]
  4. امام سجاد(علیه السلام):…بی تردید مردم زمان غیبت مهدی، که امامت او را باور دارند، و منتظر اویند، از مردمان دیگر زمان‌ها برترند؛ چون خدای بزرگ، به آنان عقل و درک و فهمی داده است که غیبت برایشان چون ظهور است. خداوند آنان را، در آن زمان، همپایه مجاهدان شمشیر زن زمان پیامبر( قرار داده است و اینانند اخلاص گزاران واقعی، و شیعیان راستین ما، و دعوت کنندگان مردم به خدا (و به دین خدا)، آشکار و پنهان. [۱۱]
  5. امام باقر(علیه السلام):محمّد بن مسلم که از شاگردان امام باقر و امام صادق (علیه السلام) ( است) می‌گوید: از امام باقر(علیه السلام)پرسیدم درباره قائم که هر گاه قیام کند چه روشی در پیش می‌گیرد؟ امام فرمود: روش پیامبر را تا اسلام را حاکم سازد. گفتم:

   روش پیامبر چه بود؟ امام فرمود: آنچه در (نظام و آیین) جاهلیت بود باطل کرد و عدالت میان مردمان حاکم ساخت. و چنین است (امام) قائم آنگاه که قیام کند آنچه را (از راه و روش‌ها میان مردم) در زمان پیش از ظهور رایج بوده است، زیر پا می‌نهد، و آیین دادگری را بر پا می‌دارد.[۱۲]

  1. امام صادق(علیه السلام):کسانی که در حالت انتظار دولت قائم، از جهان درگذرند، مانند کسانی اند که در خدمت (امام) قائم باشند. امام، پس از این سخن مکثی کرد، سپس فرمود: بلکه مانند کسانی اند که در رکاب (امام) مهدی( شمشیر زده باشند. سپس فرمود: نه به خدا سوگند، اینان مانند آن کسانند که در خدتم پیامبر به شهادت رسیده باشند.[۱۳] چشم به راهِ امرِ (قیام و انقلاب) امام خود باش، در هر شب و هر روز، زیرا که خدا در هر روز کاری کند و کاری، او را از کاری دیگر باز ندارد…[۱۴]
  2. امام کاظم(علیه السلام)…خداوند برای دوازدهمین (امام) از خاندان ما هردشواری را آسان می‌گرداند، و به دست او هر جبّار و زورگوی سرسختی نابود می‌شود، و هر شیطان سرکشی نابود می‌گردد.[۱۵]
  3. امام رضا(علیه السلام) :دِعْبِل خُزاعی (شاعر نامدار شیعی) می‌گوید قصیده خود را در حضور امام رضا( خواندم، چون به این شعرها رسیدم: امامی از آل محمد( به یقین خروج خواهد کرد، او به تأیید اسم اعظم الهی و برکت نصر آسمانی به پا می‌خیزد و حق و باطل را از هم جدا می‌کند، و همه را بر شاد خواری‌ها، و کین توزی‌ها، کیفر می‌دهد. (در این هنگام) امام رضا(علیه السلام)به شدّت گریست، آنگاه فرمود: «ای دِعْبل! روحُ القُدُس به زبان تو سخن گفته است. آیا می‌دانی این امام چه کسی خواهد بود؟» گفتم نه (شخص او را نمی‌شناسم)، لیکن شنیده ام که امامی از شما خاندان پیامبر خروج می‌کند، و زمین را از عدل و داد لبریز می‌سازد.

   امام رضا فرمود: «پس از من فرزندم محمّد (جواد) امام است. پس از محمّد فرزندش علی، امام است. پس از علی (هادی) فرزندش حسن، امام است و پس از حسنِ (عسکری)، فرزندش حجتِ قائم خواهد بود.

   اوست که در زمان غیبت (مردمان) چشم به راه اویند، و در زمان ظهور همه مطیع او گردند. او زمین را پر از عدل و داد می‌کند، پس از آن که پر از ظلم و ستم شده باشد…».۱[۱۶]

  1. امام جواد(علیه السلام):عبدالعظیم حسنی (که از یاران آن امام است) می‌گوید: به امام جواد( گفتم: امیدوارم که شما قائم خاندان پیامبر باشی که زمین را از عدل و داد آکنده می‌کند… امام فرمود: همه ما قائم به امر خدای بزرگیم… لیکن آنقائمی که خداوند، به دست او زمین را از کافران و منکران پاک می‌گرداند، و سراسر گیتی را از عدالت سرشار می‌سازد او کسی است که تولدش از مردم پنهان خواهد بود، و خود او از چشم‌ها غایب می‌شود…[۱۷]
  2. امام هادی(علیه السلام):امام پس از من، فرزندم حسن است و پس از رحلت فرزندش (امام) قائم است که زمین را از عدل و داد پُر می‌کند، پس از آن که از ظلم و بیداد لبریز شده باشد.[۱۸]
  3. امام حسن عسکری(علیه السلام): سپاس خدایی را که پیش از مرگم جانشینم را به من نمایاند. جانشینی که شبیه ترین انسان‌ها به پیامبر است در خلقت و اخلاق. خداوند او را در دوران غیبت (از بلاها) حفظ می‌کند، سپس او را آشکار می‌سازد. او سراسر زمین را از عدالت پُر می‌کند، پس از این که از ظلم و ستم لبریز شده باشد.[۱۹]

نتیجه:

   آینده شناسی، برای همه انسان‌ها لازم است؛ لیکن برای جوانان و نوجوانان لازم تر؛ زیرا افراد سالخورده و کهن سال بیشترین بخش عمرشان را گذرانده اند و بخش اندکی از زندگی شان، بیشتر باقی مانده است. امّا نوجوانان و جوانان بیشترین بخش عمرشان باقی مانده و آینده بیش از نیم قرن عمر آنان را تشکیل می‌دهد. از این رو، باید بیشتر بررسی کنند که در آینده چه مسائلی رخ خواهد داد و چه پیشامدهایی در سر راه انسان قرار دارد. شاید در دوران آینده زندگی یک نوجوان یا جوان، همان حوادث بزرگ را که پیشگویی کردند پدید آید و اوضاع جهان دگرگون شود و حکومت‌های ظلم واژگون شوند و حکومت و دولتی خدایی آشکار گردد و همه انسان‌ها را به طور مساوی بنگرد و ظلم‌ها را نابود سازد و برابری و برادری میان همه مردم پدید آورد. همه افراد انسانی را چون یک خانواده به هم مهربان کند و این مشکلات را بر طرف سازد.

پی نوشت ها:

 [۱]. شوک آینده، الوین تافلر، ترجمه حشمت الله کامرانی، نشر سیمرغ، ص۴۷۵٫

[۲]. نهج البلاغه (فیض الاسلام)/ ۴۲۵٫

[۳]. عصر زندگی، محمد حکیمی، چاپ دوم، دفتر تبلیغات اسلامی، ص۸۷٫

[۴]. سوره انبیاء، آیه۱۰۵٫

[۵]. تفسیر مجمع البیان، ج۷، ص۶۶٫

[۶]. کمال الدین، ۱/۲۵۷٫

[۷]. همان، ۱/۳۱۰٫

[۸]. همان، ۱/۲۸۹٫

[۹]. همان، ۱/۳۱۶٫

[۱۰]. همان، ۱/۳۱۸٫

[۱۱]. منتخب الاثر/ ۲۴۴٫

[۱۲]. تهذیب، ۶/۱۵۴٫

[۱۳]. بحارالانوار، ۵۲/۱۲۶٫

[۱۴]. مکیال المکارم، ۲/۱۵۷٫

[۱۵]. کمال الدین، ۲/۳۶۹٫

[۱۶]. همان، ۲/۳۷۲٫

[۱۷]. همان، ۲/۳۷۸٫

[۱۸]. همان، ۲/۳۸۳٫

[۱۹]. همان، ۲/۴۰۹٫

برگرفته از کتاب : امام مهدی و آینده زندگی

امتیازدهی

0%

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!
برچسب‌ها
مشاهده بیشتر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن